tisdag 19 augusti 2014

Naturligt och ekologiskt smink

Några av mina favoritmärken: UNE, RMS, ILIA och nvey eco.

Intresset för naturligt och ekologiskt smink växer för varje år, sedan jag började sälja ekologisk hudvård 2008 har utvecklingen verkligen gått framåt. Här kommer en lista med alla naturliga och ekologiska sminkmärken som jag känner till, ni får gärna hjälpa mig att komplettera listan med ännu fler tillverkare. Vissa är renodlade sminkmärken och andra är mer inriktade på hudvård men har exempelvis färgade läppbalsam eller BB-creams i sitt sortiment.* = märken som jag har testat och gillar.


Naturliga & ekologiska BB Creams & CC Creams:



Jag använder gärna produkter från UNE, RMS, ILIA, Nvey Eco och Vapour Organics (superbra foundations!) Just nu är jag mest nyfiken på att prova: Mai Couturealima Pure, Kjaer Weis och Boho Cosmetics.

För att kunna tillverka 100% ekologiskt smink krävs det att färgpigmenten kommer från frukter, bär eller grönsaker och då blir färgskalan begränsad. Detta är inte vanligt i dagsläget utan de flesta tillverkare använder sig av mineralpigment.

Vilka märken har jag glömt bort eller missat? maila eller kommentera så lägger jag till dem. Hoppas att ni har hittat något nytt  i min lista. Nu funderar jag på att göra en liknande lista med ekologiska parfymtillverkare, vad sägs om det?

/Nina

3 kommentarer:

  1. Risken finns att jag blir ruinerad om jag börjar följa alla länkar, hmm. Jaaa till inlägg om parfymer förresten.

    SvaraRadera
  2. Vet ej om det räknas men Urtekram har ekologisk hudvård. Vet dock inte om det är 100%

    SvaraRadera
  3. Det stämmer bra, Urtekram säljer ekocertifierad hudvård men jag är osäker på om de har make-up i sitt sortiment.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...